Saturday, February 26, 2011

aku bersyukur........

salam smua..lma rsanya tk brkongsi luahan rsa..hnya d blog nila tpt utk mluahkan sgala yg trpndam..bkan aper klu d kongsi d ruangan lain bmbang akn mngundang prkara negatif..krna smua insan d luar sna brhak mmberi pnilaian atau pndapat brhubung dgn apa yg kta prkatakan..pada sya klu ader yg betul2 utk dkongsi brulah sya update blog ni..satu daripadanya msa agk trbatas,yg keduanya..klu dtg selenger tu tkder apa utk d kongsi..ermmm...2 bulan lpas sgala tgas sya sbgai ibu sudah dlaksanakan dgn jayanya..yakni tlah mnghantar ank2 mmasuki sekolah rendah dan pra...bgi adiknya tdak mnjadi stu msalah utk mngharunginya...yg agk rumit skit si abang ni..kerna aper...???inilah yg ingin ku kongsi...krana anak aku insan istimewa..pada zahir dan batinya anak aku mmg elok..tidak ada cacat celanya..nmun Allah lebih mngetahui k atas stiap hmba2Nya..ku ringkaskan citer..ia brmula dari Muhammad brumur 7 bulan,dia d serang sawan..sehinggalah melarat ke 3 thun lbih..sawan trjadi sbanyak 6kali..dan of course la,bila dh swan,,akn mnjadi effect kat otak seorang knak2...msa tu aku tdak brupaya utk mmikirkan bakal yg akan dhadapi apbila bsar nnti..shinggalah dri hari k shari..smua brtanyakan bagaimana dgan Muhammad..nmun masa tu aku cuba mnyedapkan hti sndri...tiada apa2 yg brlaku..itu cuma prangai budak...mmg gtu...ader yg lmbat perkmbangan,,,ada yg cpat...mcm2 jawaban yg dberikan..shinggalah umur Muhammad mnjengah 5 thun,aku tlah mnghantar Muhammad k sekolah pra..kami brpakat mmilih sekolah terbaik utk Muhammad..dan alhmdulillah hasil yg ckgu berikan amat melegakan dan mnggembirakan aku..stiap msa aku followup dgan para cikgu bagaimanma dgn prkmbangan Muhammad dan jawapan yg ckgu berikan masih d tahap sederhana dan kna bnyak latihan lgi...dlm msa yg sama,doc masih mmbuat permeriksaan terhadap Muhammad...kami dengan tabah mngikuti prkmbangan Muhammad...kali trakhir berhubung dgan para cikgu,mereka mmberitahu bahwa Muhammad sudah pndai brgaul,pergi toilet,memegang pensel dengan sendirinya...sukanya hti aku d kala itu mlihat perubahan trsebut..hari brganti hari..thun brganti thun,,,Muhammad brjaya mnamatkan pmbelajaran d sekolah trsebut..sekelian kalinya,,scara jjur..hti aku berdebar2 mmikirkan sekolah mna yg ptut ku hantar untuk Muhammad mmasuki drjah 1..lntas aku brbincang dgan suami dan kmi brhasrat utk mnghantar Muhammad k sekolah Al-Amin d Gombak..prmohonan tlah d hntar dan jwapan tlah dterima...nmun hasrat kmi trbantut utk mnghantar Muhammad ke sekolah tersbut..bukanlah d sbbkan yuran trsebut..ttapi d sbbkan Muhammad trpaksa mnjalani bebrapa ujuan sblum mmasuki sekolah trsbut..sebajknya aku ketika itu,dan hancur htiku utk melihat anak aku k sekolah agama, smua brcampur baur...dan usaha aku brhenti d situ dan mnunggu msa yg ssuai untuk mmikirkan sekolah mana pula yg perlu aku plih..bgtu cpat msa brlalu..msa yg d tnggu smakin hmpir dan aku decide utk mnghantar ank k sekolah kebangsaan selayang baru (1), inipun stelah aku mndapatkan pandangan plbagai pihak trmasuk kluarga,jiran dan pra sahabat..dlm msa yg sma ku masih mnuggu jawapan dri Jabatan Kebajikan Masyarakat berhubung dgan kad OKU..dan trnyata Allah mmudahkan urusan aku krana pda hri yg sama JKM call mmberitahu bahwa kad sudah boleh d ambil...lantas tnpa mmbuang msa,suamiku pergi mndapatkan kad trsbut di kaunter pjabat...dan pda msa yg sma juga suami k PPD Daerah Gomba utk mngemukakan msalah yg kami hadapi...dan skali lagi Allah mmpermudahkan sgala urusan..kami gmbira krana pada hri tu juga pihak PPD mminta supaya kami ke skolah Tmn Slayang untuk mnghadiri test bgi kmasukan k klas khas...apa lagi...cpat2la kami pergi....slesai sudah exam Muhammad..dan mnunggu plak jawapan dr pihak PPD dan sekolah..hari demi hri tiada sbarang jawapan yg terima...sdangkan seisi persekolahn utk thun 2011 tlah brmula..tpi jwapan aku blum terima lgi???smua berlegar d fikiranku..risau,runsing mmikirkan tntang Muhammad..lantas aku bertekad untuk mnghubungi pihak PPD utk brtanyakan knapa lmbat mmberi jawapan..kerna kami dh lma mnunggu...hari kedua persekolahan aku mnghubungi PPD, dan mereka mmberitahu bahwa puan kna tnya pihak sekolah..sudahh..gtu plak...aku terus mnghubungi pihak skolah dan mreka mmberitahu spatutnya anak puan kna dtg smalam iaitu hri prtama prsekolahan..tkperla...aku tak marah mahupun bengang dgn mreka..ank aku dterima msuk k sekolah trsbut dh cukup rahmat buatku...seisi pndaftaran brmula dan Muhammad mula d masukkan k kelas khas...di sni satu kjutan prasaan mlanda jiwa aku apabila aku mndapati d kelas khas trsbut..trdapat rmai lgi knak2 yg lbih teruk dari Muhammad, bukanlah niat aku utk mencerca mreka yg tidak brnasib baik ttapi itu smua hnyalah utk mnyedapkan htiku saja...apa yg aku fikirkan, cmner Muhammad nak mnghadapi smua ini krana pnyakit mereka lbih advance dari Muhammad sdangkan Muhammad d paras yg sederhana..lgpun subjek asas di tadika pra tlah Muhammad praktikkan ..hati aku risau tkut2 jikalau Muhamamd trikut2 dengan perilaku mereka..d tmbah lgi dgan kelas yg seakan trkurung...sminggu hti aku gundah gulana...krana Muhammad bukan sperti mereka,,Muhammad hnya lmbat pmbelajaran saja...aku buntu mmikirkan btulker tindakan aku mnghantar Muhammad k sekolah trsbut..bgitu juga dgan suamiku mmikirkan prkara yg sama..lgila aku risau...skali lgi aku mndapatkan pndangan mereka yang pakar...nmun aku masih lgi was2 dngan tindakan aku...dan hari brganti hari,mnggu brganti mnggu,blan brganti bulan,,,2bulan Muhammad d sekolah trsbut tlah bnyak yg dia plajari..rupanya tnggapan dan telahan aku slama ni salah...tidak sperti yg kusangka...dan hri ini..26.2.11,,satu prjumpaan ibubapa tlah brlngsung dan aku brjaya mnghadiri mesyuarat trsebut...dgn serius aku mmberi prhatian dan mndengar apa yg Tuan Pengerusi srta para cikgu mmberi ucapan..plbagai usul tlah dkemukakan termasuklah aktiviti,pmblajaran srta yuran para plajar...slah stu yg mmbuat aku trfikir psal aktiviti berkuda...jujurnya aku tdak punya msa untuk mmbawa Muhammad k tasik ttwangsa apath lagi untuk mnaiki kuda..nmun dngan kelebihan yg ader pda dia dptlah Muhammad mrasai smua itu..alhamdulillah.. masih trdgar lgi,para cikgu mmbrithu bahawa aku beruntung mmpunyai seorang ank istimewa dan plbagai kemudahan yg bakal aku terima,,nmun itu bukan persoalan utma aku sjujurnya..cukuplah sekadar Muhammad dapt menerima dan mmpraktikkan sgala yang d ajar oleh para ckgu...dan spatutnya aku berterima kasih kpada cikgu2 krana snggup mnjaga dan mngajar Muhammad menjadi seorang manusia yg boleh brdikari..nyatalah tnggapan aku slama ini adalah salah dan hasilnya kini amatlh positif..kini Muhammad sudah boleh brdikari dan mmbuat pnilaian yg mna baik dan yg mana buruk....sdkit sbanyak aku brbangga dengan apa yg dia perolehi d sekolah..terima kasih para cikgu yg trlibat...tiada apa yg lbih pnting dalam hdup aku skarang mlainkan melihat ank2ku brjaya dunia dan akhirat..mmperolehi anak istimewa ini mmbuatkan aku supaya mmberi tumpuan lbih kapda Muhammad...sgalanya kna jaga dngan tliti dmi mmastikan Muhammad Aqil Nuaim berjaya dalam hdup...sekian dlu dri aku di sini...trima kasih krana sudi mnghabiskan rentetan aku ini...Salam kembali...

No comments:

Post a Comment